STG Waterland

Nieuws

Nieuws staat voortaan onder de button "Nieuws" naast de "Home" button.

Afmelden

Wil je je afmelden voor een komende wedstrijd en is de wedstrijd al over 2 of minder dagen?

Laat dit dan hier weten aan de trainer die aanwezig zal zijn als coach!

U bent hier: Home › Oefeningen › Core Stability

Core Stability

Op deze pagina's staan een aantal oefeningen beschreven die ook regelmatig voorkomen in het programma van de zomertraining. Deze oefeningen zijn samengesteld door de trainers en zijn verdeeld in een aantal categorieën: buikspieren &core stability, bovenbenen & kuiten en armen. Hier zal het onderdeel buikspieren & core stability verder worden behandeld en worden oefeningen gegeven waarmee de stabiliteit kan worden verbeterd. 
 
Wat is core stability?

 

De stabiliteit van een gewricht is afhankelijk van drie pijlers a) de spieren, b) de botten, ligamenten, en gewrichtskapsels en c) het zenuwstelsel (aansturingsmechanismen van de spieren). Deze drie systemen moeten zodanig samenwerken dat ze op een veilige en efficiënte manier krachten kunnen overbrengen. Ieder systeem moet ontwikkeld worden, dan is er stabiliteit. Als dit niet het geval is, is er sprake van ‘instabiliteit’, wat op termijn tot klachten en blessures kan leiden. Bovendien zal een stevige rug en bekken ertoe bijdragen dat het rendement van de beenspieren wordt verhoogd, waardoor de krachten vanuit de beenspieren uiteindelijk beter op het ijs worden overgedragen. 
 
Oefening 1: De plank

 

Bij deze oefening worden vooral de buikspieren getraind en dit is een van de belangrijkste oefeningen op het gebied van core stability. Het lichaam is in 1 lijn en er wordt gesteund op de voeten en de onderarmen. De oefening kan zwaarder worden gemaakt door deze houding langer aan te nemen. Aangeraden wordt om deze oefening op een verzachte ondergrond te doen, dus bijvoorbeeld op het gras of op een dun matje. 



Oefening 2: Schuine buikspieren
Deze oefening lijkt heel veel op de vorige en is ook volgens hetzelfde principe. Bij deze oefening wordt er gesteund op de elleboog en de zijkant van de voet en ook hier wordt aangeraden om een matje te gebruiken. 
Zoek in site:
Loginstatus:
Kalender:
« April 2018 »
M D W D V Z Z
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Bestuur / Commissies
Ledenlijst
Aanmeldingsformulier
Wachtwoord wijzigen
Wachtwoord vergeten
Archief documenten
Beleid Ongewenst Gedrag
Home jeugd
Belangrijke data
Activiteiten
Diplomaschaatsen
Diverse informatie
Evenementenkalender
Evenementenoverzicht
Wedstrijden
Wintertraining
Forum
Fotoalbums
Gastenboek
STG Waterland Facebook
Core Stability
Schaatsaanwijzingen voor beginners tot gevorderden
STG Waterland + Amstelbocht in Hoorn 17 nov '12 »
Clubrecords STG Waterland
Prestaties Dick Ploeger

Ogenblik a.u.b. ...